Λεφάκης Χρήστος – Christos Lefakis [1906-1968]

Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών (1923-1930), και αποφοίτησε από το εργαστήριο του Κωνσταντίνου Παρθένη. Από το 1930 ως το 1958 συνεργάστηκε με την Αρχαιολογική Υπηρεσία ως καλλιτεχνικός σύμβουλος και σχεδιαστής. Με την ίδια ιδιότητα συνεργάστηκε επίσης με τη Διεύθυνση Ιστορικών Μνημείων και Αρχαιολογίας την περίοδο 1943-1956, λαμβάνοντας συγχρόνως μέρος σε πολλές ανασκαφές και αρχαιολογικές έρευνες. Καρπός των ερευνών αυτών ήταν πολλά σχέδια, που δημοσιεύτηκαν σε αρχαιολογικά περιοδικά και συγγράμματα. Με υποτροφία του ιταλικού κράτους εξάλλου, παρακολούθησε τις μεθόδους συντήρησης και καθαρισμού τοιχογραφιών, ψηφιδωτών, εικόνων, χειρογράφων και παπύρων σε ιταλικά εργαστήρια. Το 1962 εξελέγη καθηγητής στην έδρα ζωγραφικής του Σπουδαστηρίου Εικαστικών Τεχνών της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ., προσφέροντας σημαντικό διδακτικό έργο. Μέλος των ομάδων «Στάθμη» και «Εργαστήρι», παρουσίασε το έργο του σε εκθέσεις τους, καθώς και σε ατομικές και ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως οι Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας το 1958, του Σάο Πάολο το 1961 και της Βενετίας το 1968, όπου τα έργα του παρουσιάστηκαν λίγους μήνες μετά το θάνατό του. Το 1989 οργανώθηκαν αναδρομικές εκθέσεις στην Εθνική Πινακοθήκη και στο Βελλίδειο Πολιτιστικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης. Στη ζωγραφική του, ξεκινώντας από την παραστατική απεικόνιση με ακαδημαϊκό ύφος, προχώρησε σύντομα σε αφηρημένες φόρμες εξπρεσιονιστικού χαρακτήρα, πειραματιζόμενος παράλληλα με τη χρήση των υλικών και το αποτέλεσμά τους πάνω στη ζωγραφική επιφάνεια. Αργότερα κινήθηκε στο χώρο της λυρικής αφαίρεσης και, σε ορισμένες περιπτώσεις, υιοθέτησε τη μονοχρωμία, ενώ στα τελευταία του έργα συνδυάζει την παραστατική με την αφαιρετική απεικόνιση. Παράλληλα με τη ζωγραφική ασχολήθηκε με το ψηφιδωτό, το φρέσκο, την υαλογραφία, τη χαρακτική και το σχέδιο, φιλοτέχνησε εικόνες και έκανε αντίγραφα από τοιχογραφίες και ψηφιδωτά βυζαντινών μνημείων της Θεσσαλονίκης, που εξέθεσε το 1953. Σχεδίασε επίσης έπιπλα και αντικείμενα καθημερινής χρήσης, αφίσες και εξώφυλλα βιβλίων και δημοσίευσε άρθρα και μελέτες για την τέχνη.

He studied painting at the Athens School of Fine Arts (1923-1930), graduating from the workshop of Konstantinos Parthenis. From 1930 to 1958 he worked with the Archaeological Service as an artistic advisor and designer. In the same official capacity he also worked for the Directorate of Historical Monuments and Archaeology during the period 1943-1956, at the same time taking part in many excavations and archaeological investigations. These investigations resulted in a wealth of drawings, which were published in archaeological journals and books. Moreover, on a scholarship from the Italian state, he observed the methods of preservation and cleaning of wall paintings, mosaics, icons, documents and papyri in Italian workshops. In 1962, he was elected professor to the seat of Painting in the Department of the Visual Arts in the Technical School of the Aristotelian University of Thessaloniki, and was an important teacher.

A member of the Spirit-Level and Workshop groups, he presented his work in their exhibitions as well as in solo and group exhibitions in Greece and abroad, such as the Biennales of Alexandria in 1958, Sao Paolo in 1961 and Venice in 1968, where his works were presented just a few months after his death. In 1989 retrospective exhibitions were organized at the National Gallery and the Vellidio Cultural Center of Thessaloniki.

After starting out with figurative depictions done in an academic style, he moved on in his painting to abstract forms with an expressionistic character, experimenting at the same time with the use of various materials and the results achieved with them on a painting surface. Later he moved into lyrical abstraction and, in a few cases, adopted monochromy, while in his final works he combined figurative and abstract depictions. Along with his painting he also was involved with mosaic, fresco, glass etching, engraving and drawing; he moreover painted icons and made copies of wall paintings and mosaics from the Byzantine monuments of Thessaloniki which he exhibited in 1953. Furthermore, he designed furniture and objects of everyday use, as well as posters and book covers and published articles and studies on art.

National gallery

About G+D

ARTA GREECE
This entry was posted in ΖΩΓΡΑΦΟΙ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s