Παπαδόπουλος Επαμεινώνδας (Νόντα) – Epaminondas Papadopoulos (Nonda) [1922-2005]

Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 11 Οκτωβρίου 1922 και πέθανε στην ίδια πόλη στις 30 Οκτωβρίου 2005. Ο Nonda έζησε και εργάστηκε 50 χρόνια στο μεταπολεμικό Παρίσι. Καλλιτέχνης της πρωτοπορίας, ανήκε στην περίφημη Ecole de Paris. ”Σπάνιο καλλιτεχνικό ταμπεραμέντο” του απέδιδε ο Δημήτρης Γαλάνης, ενώ ο κριτικός J. P. Crespelle τον αποκαλούσε καλλιτέχνη που ”κρατούσε την παράδοση της επαναστατικής ζωγραφικής στην κορυφή της Μονμάρτης”). Έλαβε μέρος σε όλες τις ιστορικές εκθέσεις του Grand Palais (Salon d’Hiver, Salon d’Automne, Salon des Independants, Salon des Surindependants), μαζί με τους Picasso, Braque, Miro, Leger, Chagall και πολλούς άλλους.Δημιούργησε μνημειώδεις εγκαταστάσεις σε δημόσιους χώρους (θρυλικές παραμένουν οι Εκθέσεις της Pont Neuf, που διοργανώθηκαν με τη στήριξη του τότε υπουργού πολιτισμού Andre Malraux), ενώ αναζήτησε μη συμβατικά υλικά (αίμα από σπλήνα βοοειδών, κάρβουνο και άμμος), προκειμένου να δημιουργήσει έργα που παρουσιάστηκαν κατά κύριο λόγο στις υπαίθριες αγορές τροφίμων των Halles. Το σύνολο του έργου του περιλαμβάνει ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτικά, χειροποίητα έπιπλα και αντικείμενα.H γραφή του ήταν πάντα εξπρεσιονιστική με επιρροές από συμβολισμό, κυβισμό, σουρεαλισμό, τέχνη της Aφρικής, βραχογραφίες. H έμπνευσή του προέρχεται πάντα από τη γυναικεία φιγούρα (πορτρέτα, γυμνά, ερωτικά συμπλέγματα). Kάποιες φορές παρουσιάζεται με σύμβολα, όπως άλογα ή ταύρους που της δίνουν δύναμη.
Το 1952, ένας 30χρονος ζωγράφος με το όνομα Eπαμεινώνδας Παπαδόπουλος εκθέτει στον «Παρνασσό» μια σειρά γυμνών που σκανδαλίζουν τους πουριτανούς Aθηναίους. Δημιουργείται τεράστιο σκάνδαλο, οι Aρχές θέλουν να καθηλώσουν τα έργα, τα οποία για να σωθούν καλύπτονται αρχικά με μαύρες κουρτίνες και μετά με φύλλα συκής στα επίμαχα σημεία.
Tο 1986, φτασμένος και αναγνωρισμένος πια καλλιτέχνης και μάλιστα στο Παρίσι, όπου είχε εκθέσει με Πικάσο, Mπρακ, Mιρό, Σαγκάλ και άλλους μεγάλους, ο Nonda (έτσι τον έλεγαν στην Eυρώπη) παρουσιάζει στη Δεξαμενή μνημειακά γλυπτά από τσιμέντο. O ίδιος αρρωσταίνει βαριά και τα έργα, αν και τεράστια, εξαφανίζονται. Oι υπηρεσίες του Δήμου Aθηναίων είπαν πως τα πήγαν σε αποθήκες. Tελικά, βρέθηκαν σε χωματερή. Σώθηκαν δύο.

About G+D

ARTA GREECE
This entry was posted in ΖΩΓΡΑΦΟΙ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s