Κεφαλληνός Γιάννης – Giannis Kefallinos [1894-1957]

ΔΕΙΤΕ ΚΙ’ΑΛΛΑ ΕΡΓΑ ΕΔΩ

Ο Γιάννης Κεφαλληνός (1894-1957) γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια από αστική οικογένεια με κεφαλλονίτικες και χιώτικες ρίζες. Λαμπρός μαθητής, με επιδόσεις στα μαθηματικά, ανακάλυψε πολύ νωρίς την καλλιτεχνική του κλίση καί, παρά τις αντιρρήσεις των γονιών του, σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και ζωγραφική στη Γαλλία, όπου έζησε αρκετά χρόνια. Επιστρέφει στην Ελλάδα το 1930, για να εκλεγεί καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών ένα χρόνο αργότερα, και οργανώνει το Εργαστήριο Χαρακτικής τελειοποιώντας την τεχνική αυτή. Η τέχνη του βιβλίου τον απασχόλησε ιδιαίτερα, τόσο στη Γαλλία όσο και στην Ελλάδα, ενώ συνεργάστηκε και με τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (1950-54) φιλοτεχνώντας γραμματόσημα που απέσπασαν διεθνείς διακρίσεις. Ουδέποτε ενδιαφέρθηκε να προβάλει τη δουλειά του, δικαιώνοντας έτσι το χαρακτηρισμό «ο Σιωπηλός», που του έδωσε ο Π. Πρεβελάκης στη νεκρολογία του. Μόνο δύο ολοκληρωμένες εργασίες του δέχτηκε να παρουσιάσει στο κοινό: Το Παγώνι (1946) και τις Δέκα Λευκές Ληκύθους (1956). Η σχέση του Κεφαλληνού με τους μαθητές του δεν ήταν ποτέ τυπική: ενδιαφερόταν και τους φρόντιζε σαν πατέρας. Η έμφυτη καλοσύνη του (οι συγγενείς τον αποκαλούσαν «Καλογιάννη») και το αίσθημα της αλληλεγγύης και της δικαιοσύνης τον ωθούσαν στην υπεράσπιση των αδυνάτων και της ειρήνης. Το 1954 εκλέγεται διευθυντής της ΑΣΚΤ, θέση που θα τη διατηρήσει μέχρι το θάνατό του. Υπό την ηγεσία του η Σχολή θα ενδιαφερθεί και θα πάρει θέση σε ζητήματα πολιτισμού, ελευθερίας ή ανθρωπίνων δικαιωμάτων —ζητήματα που τον απασχολούσαν πάντα αφού θεωρούσε τη ζωή πρωταρχική αξία χωρίς ιδεολογικούς δογματισμούς: αντιρρησίας συνείδησης κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Μικρασιατική Εκστρατεία, φιλοτέχνησε με τους μαθητές του αφίσες που εμψύχωναν τον λαό κατά τον πόλεμο του ’40 και υποστήριξε τον αγώνα της Κύπρου εναντίον της αγγλικής κατοχής
Από το βιβλίο του Ε. Χ. Κασδαγλή «Γιάννης Κεφαλληνός, ο χαράκτης»

 

He was born in 1894 in Alexandria (Egypt). He began studying mechanical engineering at the University of Ghent (Belgium, 1912), but soon he quit to enrol at the Ecole des Beaux Arts in Paris. Being a conscientious objector during World War I, he retired to Alexandria in 1914, where he connected with literature circles and published essays on art. He returned to Paris in 1919, to complete his studies (Ecole des Beaux Arts, with the printmaker Gabriel Bellot) and over the next ten years he settled in France. In the meantime, he befriended many Greek poets (Sikelianos, Cavafis, Varnalis, etc.). In the early ‘20s, he was already well-known for his prints and illustrations in France. The Greek public would learn about him from a detailed article by Kostas Varnalis, published in the journal ‘Society of Friends’ (Filiki Eteria) in 1925.
His early prints are distinguished by their realism and picturesqueness. Later, the representational features will give way to more abstract forms. At the same time, the symbolic and dramatic dimensions of the designs are emphasized. This process of making the work more abstract, and the bold lines through which the printmaker seeks the essence of his subjects, were innovative features for the specific era.
A landmark in his career was his election as head of the newly-established Printmaking dept. at the Athens School of Fine Arts, where he organized an exemplary Studio. When the War of 1940 broke out, the most famous patriotic posters were created there. In 1942, the Italian authorities arrested him, along with three of his students, for ‘defeatism and communist action’, because of their works on the Athens famine. From 1954 until his death, he was director of ASFT. He was passionately devoted to the dissemination of the printmaking art and the art of book illustration in Greece, and taught the most important Greek printmakers (and painters) of the postwar era.
Two albums stand out from his many important illustrations: The Peacock (To Pagoni, 1946) and Ten White Urns (Deka Lefkai Likythoi, 1956). He won the 1st prize of the Art Lovers Association twice (1939 and 1946). He also designed stamps for the Greek Post Office (1950-1954), some of which received international attention.
He participated in book fairs and in very few group exhibitions. Generally, he avoided to exhibit his works.
Shortly after his death (Athens, 1957), a retrospective exhibition of his works was organized at ASFA (1958). In 1991, the Cultural Foundation of the National Bank of Greece (MIET) published a 2-volume biography (including his essays and correspondence), and in 1993, it organized a retrospective exhibition of his work.

dp.iset.gr

Παραπομπές

14 χαρακτικά του Γιάννη Κεφαλληνού σε υψηλή ανάλυση

About G+D

ARTA GREECE
This entry was posted in ΧΑΡΑΚΤΕΣ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s