Πλακωτάρης Κώστας – Costas Plakotaris [1902-1969]

ΔΕΙΤΕ ΚΙ’ΑΛΛΑ ΕΡΓΑ ΕΔΩ

(1902 Κωνσταντινούπολη – 1969 Αθήνα)

Ο Κώστας Πλακωτάρης πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής στη Ροβέρτειο Σχολή στην Κωνσταντινούπολη, κοντά στον Κ. Ι. Κώτη. Το 1922 φεύγει για σπουδές στη Γερμανία και εγγράφεται στα εργαστήρια ζωγραφικής και χαρακτικής της Reihmann Kunstschule στο Βερολίνο, με δάσκαλο το νεωτεριστή ζωγράφο, μέλους της November Gruppe, Moritz Melzer. Στο Βερολίνο ο Κώστας Πλακωτάρης σπούδασε επίσης πολιτικές και οικονομικές επιστήμες. Θα εγκατασταθεί στην Αθήνα το 1925, αφού προηγουμένως, μέσα στο 1924, περάσει δέκα μήνες στο Παρίσι. Ο ίδιος σημειώνει στο βιογραφικό του σημείωμα: «η κίνησι των κυβιστών που άκμαζε τότε στην Γερμανία με επηρέασε […]. Σιγά, σιγά όμως κατάλαβα ότι όλα τα κινήματα αυτά κυβισμός, κονστρουκτιβισμός, κλπ. με περιόριζαν και γύρισα πάλι στην μελέτη της φύσης και τον ρεαλισμό».
Πράγματι, ειδικά στα έργα που φιλοτεχνεί κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου, αναγνωρίζονται απηχήσεις της προβληματικής του αναλυτικού κυβισμού και του ορφισμού• τα περιγράμματα των μορφών, που ωστόσο παραμένουν αναγνωρίσιμες, διαλύονται, εντείνεται η έμφαση στην αυστηρή γεωμετρία της σύνθεσης, και το χρώμα, άλλοτε πλακάτο και άλλοτε με τονικές διαβαθμίσεις, επιτείνει την αίσθηση της απλοποίησης.

Ο Κώστας Πλακωτάρης δίδαξε τεχνικά στην Αναργύρειο Σχολή Σπετσών (1930-1935), υπήρξε καθηγητής χειροτεχνίας στο Κολέγιο Αθηνών (1937-1940, 1950-1959) και τεχνολογίας υλικών στο ΑΤΙ [Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο (1959-1961)]. Η εξαιρετική τεχνική του κατάρτιση εξάλλου αποτυπώνεται στην εργασία του «Υλικά και τεχνική στη ζωγραφική και διακοσμητική» (Αθήνα, 1969). Εργάστηκε ακόμη ως καλλιτεχνικός συντάκτης του εικονογραφημένου περιοδικού «Αγροτικόν Μέλλον» (1937-1941). Την ίδια περίοδο (1937-1940) υπήρξε μέλος της ομάδας «Ελεύθεροι Καλλιτέχναι» και από το 1945 ως το 1947 γενικός γραμματέας του ΚΕΕ (ΕΕΤΕ) [Καλλιτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας]. Στα χρόνια της κατοχής εντάχθηκε στο ΕΑΜ.

Ο Πλακωτάρης πραγματοποίησε ατομικές εκθέσεις που κίνησαν το ενδιαφέρον της τεχνοκριτικής και συμμετείχε σε ομαδικές. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουμε ενδεικτικά την πρώτη ατομική του έκθεση στο «Ρόμβο» το 1948, τις εκθέσεις του στο «Ζυγό» (1959, 1961) και στις «Νέες Μορφές» (1966, 1968), την έκθεση με την οποία τον τίμησε μετά το θάνατό του η Εθνική Πινακοθήκη (1978), τη συμμετοχή του στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1936, την παρουσία του στις εκθέσεις της ομάδας «Ελεύθεροι Καλλιτέχναι» (1937, 1939, 1940), καθώς και στις Πανελλήνιες εκθέσεις των ετών 1938, 1939, 1940, 1952, 1957, 1960, 1963, 1967, αλλά και, επίσης επί σειρά ετών, στο Salon International de l’Art Libre του

National gallery

 

Costas Plakotaris received his early instruction in painting at Robert College in Constantinople under K.I. Kotis. In 1922, he went to Germany to study at the painting and printmaking workshops of the Reimann Schule, in Berlin, under the modernist painter and member of the Novembergruppe, Moritz Melzer. In Berlin, Plakotaris also studied political and economic sciences. He moved to Athens in 1925, after spending ten months in Paris. In his biography he noted, “The Cubist movement, then flourishing in Germany, influenced me… Yet, I gradually realized that all these movements – Cubism, Constructivism – were limiting me, and I went back to the study of nature and realism.”
Indeed, especially in the works he made during the mid-War period, echoes of the concerns of analytical Cubism and Orfism are evident: The outlines of the figures, while they still remain recognizable, dissolve; there is increased emphasis on the austere geometry of the composition, and colour, sometimes solid and sometimes graded, intensifies the effect of simplification.
Kostas Plakotaris taught art at the Anargyreios School on the island of Spetses (1930 – 1935); he taught arts and crafts at Athens College (1937 – 1940, 1950 – 1959) and technology of materials at ATI [Athens Institute of Technology] (1959-1961). His extraordinary technical qualifications are documented in his book Media and technique in painting and interior design [Υλικά και τεχνική στη ζωγραφική και διακοσμητική] (Athens 1969). He also worked as art editor of the illustrated magazine “Agricultural Future” [Αγροτικόν Μέλλον] (1937-1941). During the same period (1937-1940), he was a member of the artists’ group “Free artists” [Ελεύθεροι Καλλιτέχναι] and from 1945 to 1947 served as secretary general of the Arts Chamber of Greece [KEE (EETE)]. During the German Occupation he joined EAM [the Greek National Liberation Front].
Plakotaris had solo exhibitions of critical acclaim and participated in group exhibitions, including his first solo exhibition at “Romvos” in 1948, exhibitions at “Zygos” (1959, 1961) and “Nees Morfes” (1966, 1968), the posthumous tribute organised by the National Gallery in 1978, a participation in the Venice Biennale (1936), his contributions to exhibitions by the group “Free artists” (1937, 1939, 1940) and the Panhellenic art fairs in 1938, 1939, 1940, 1952, 1957, 1960, 1963, 1967, as well as the Salon International de l’Art Libre in Paris (where in 1967 he won the Silver Medal).

(source: http://www.nationalgallery.gr)

About G+D

ARTA GREECE
This entry was posted in ΖΩΓΡΑΦΟΙ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s