Ιθακήσιος Βασίλειος – Vassilios Ithakissios [1889-1977]

ΔΕΙΤΕ ΚΙ’ΑΛΛΑ ΕΡΓΑ ΕΔΩ

Γεννήθηκε στο χωριό Ακρωτήρι της Μυτιλήνης στις 11 Μαρτίου του 1879. Το πραγματικό του επώνυμο ήταν Γεωργανάς. Ήταν το έκτο παιδί της οικογένειας, αργότερα απέκτησε και μια μικρότερη αδερφή, ο πατέρας του κατάγονταν από την Ιθάκη και είχε πάει στη Μυτιλήνη για δουλειές, δούλευε στα ναυπηγεία και έφτιαχνε καράβια. Αποφάσισαν να του δώσουν το όνομα του παππού του, του Βασίλειου Γεωργανά που ζούσε στην Ιθάκη. Ο πατέρας του τον προόριζε για τεχνίτη στα καράβια. Πήγε σε σχολείο της Μυτιλήνης όπου είχε καλή επίδοση σε όλα του τα μαθήματα. Είχε ιδιαίτερη προτίμηση στην φύση και στην Μυθολογία.
Τον ελεύθερο χρόνο του τον αφιέρωνε κοντά στον ζωγράφο Λουκά Γεραλή που ασχολούνταν ταυτόχρονα και με τη φωτογραφία. Κοντά του έμαθε την τέχνη της φωτογραφίας και άρχισε να μαθαίνει τον χειρισμό και τα μυστικά της και αργότερα αγόρασε μια δική του φωτογραφική μηχανή. Από τότε η φωτογραφική μηχανή τον συνόδευε σε κάθε επαγγελματική του δραστηριότητα. Πήγε για κάποιο διάστημα στα εφηβικά του χρόνια, στη Σμύρνη, στον περίφημο για την εποχή του ζωγράφο Παναγιώτη Πολυχρόνη και εκεί ολοκλήρωσε το ταλέντο του στο σχέδιο και στη ζωγραφική.
Μετά αποφάσισε να ασχοληθεί αποκλειστικά με τη ζωγραφική και πήγε στην Αθήνα όπου και γράφεται στη Σχολή Καλών Τεχνών του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου. Παρακολουθεί μαθήματα από τους διάσημους δασκάλους Νικηφόρο Λύτρα και Γεωργίου Ροϊλού και ταυτόχρονα άρχισε να δημιουργεί τον πρώτο κύκλο γνωριμιών του ανάμεσα σε πνευματικούς ανθρώπους και καλλιτέχνες της Αθήνας.
Ο Πρόξενος της Ελλάδος στην Σμύρνη, που αργότερα πήρε μετάθεση για την Αμβέρσα του Βελγίου, είχε μαζί του σαν παιδαγωγό την αδελφή του Βασίλη, Πελαγία η οποία τον παρακάλεσε να δώσει μια ευκαιρία στον αδελφό της. Ο Πρόξενος τον προσκάλεσε στην Αμβέρσα και ο Βασίλης Ιθακήσιος δεν έχασε την ευκαιρία. Εκεί παρακολούθησε την σύγχρονη καλλιτεχνική κίνηση και την εξέλιξη της Φλαμανδικής ζωγραφικής από την έμπνευση και τη θεματογραφία μέχρι τα πρακτικά μέσα της εκδηλώσεώς της. Μετά γύρισε και πάλι στην Μυτιλήνη.
Εκεί δεν έμεινε πολύ καιρό γιατί στο νησί δεν υπήρχε εργασία για ζωγράφο και μάλιστα για το ταλέντο του Βασίλη, τότε ο κόσμος δεν ενδιαφερόταν για την Τέχνη. Είχε εκθέσει μερικά έργα του σε ένα εμπορικό κατάστημα, όμως οι φιλότεχνοι αγοραστές δεν υπήρχαν. Έφυγε και ξαναπήγε στη Σμύρνη όπου έζησε 22 χρόνια συνολικά.
Εκεί ασχολήθηκε με όλα τα είδη της ζωγραφικής τέχνης: Προσωπογραφία, τοπιογραφία, θαλασσογραφία, τις ηθογραφικές σκηνές, το γυμνό, τη νεκρή φύση, το γραμμικό σχέδιο, ελεύθερα θέματα και λυρικές απεικονίσεις. Έκανε περισσότερες από 12 εκθέσεις στην Ευρωπαϊκή οδό του Φραγκομαχαλά, που όλες γνώρισαν τεράστια επιτυχία. Οι πρώτοι πίνακές του αγοράζονταν σε μικρές τιμές, καθώς περνούσε ο καιρός όμως και ο ζωγράφος γίνονταν γνωστός, οι πίνακες του γίνονταν ανάρπαστοι σε πολύ καλές τιμές. Υπήρξαν πολλά αφιερώματα στο περιοδικό “Κόσμος” της Σμύρνης σχετικά με τον ζωγράφο και τους πίνακές του. Λέγεται ότι στη Σμύρνη πουλήθηκαν περισσότεροι από 3.000 πίνακές του.
Πολλοί επώνυμοι ζητούσαν να τους φιλοτεχνήσει το πορτραίτο τους, ανάμεσά τους, ο αγρίως σφαγιασθείς από τον Τουρκικό όχλο, Μητροπολίτης Σμύρνης Χρυσόστομος Καλαφάτης. Ο Ιθακήσιος σε ένα τεράστιο πίνακα είχε φιλοτεχνήσει τη μορφή του Μητροπολίτη Χρυσόστομου. Επίσης είχε φιλοτεχνήσει τις προσωπογραφίες του γιατρού Πελοπίδα Αναστασιάδη, της Μάρως Βανέλη και του φωτογράφου Νίκου Αθανασιάδη. Είχε δύο ιδιαίτερες προτιμήσεις στην τοπογραφία, την θάλασσα και το βουνό. Πολλές φορές ταξίδευε στο εσωτερικό της Μικράς Ασίας και επέστρεφε με αριστουργηματικούς πίνακες, η τύχη των οποίων αγνοούνται μετά την Μικρασιατική καταστροφή.

 

Vassilis Ithakissios studied at The School of Fine Arts, Athens from 1896 till 1899. He studied painting under Nikiforos Lytras and Georgios Roilos.
He later continued his studies in Antwerp and in 1901 moved to Smyrna where he worked successfully until the fall of the city in 1922.
After briefly living in Athens he then became a recluse, living in a cave on Mount Olympus for twenty years. After which he returned to Athens.
His great love of nature drove him to travel and explore rural Greece. His work, like that of his peers, is defined by academism, whilst also sensitively depicting atmospheric variations, creating a poetic feeling.
His work is found in many public and private collections, notably: The National Gallery, Athens, The Athens Municipal Gallery, The Leventis Gallery, Nicosia, The Averoff Gallery, The Koutlides Collection and The National Bank of Greece collection.

About G+D

ARTA GREECE
This entry was posted in ΖΩΓΡΑΦΟΙ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s